Lost PDF Afdrukken E-mailadres
(4 votes, average 4.25 out of 5)
zaterdag, 03 april 2010 13:06
Inhoudsopgave
Lost
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Alle pagina's

lostI’m not lost anymore, I stopped looking (John Locke)

Waarom laat Lost zijn kijkers niet los? Waarom weigeren de makers hardnekkig een tip van de sluier op te lichten? En waarom zullen ze dat ook in volgende series nooit doen? Het geheim zit hem in de verschillende lagen die in het verhaal vervlecht zitten: van ‘babes and beach’ tot puur mysterie. Ik tracht alvast een paar schillen van deze ui te pellen, op zoek naar de kern. Hoe komt het dat Lost aan de ogen prikt en sommigen zelfs een traan kost? Hoe werd Lost een ware cult-serie?

Born to run

Op een godverlaten eiland, vergeten door de buitenwereld, losgerukt van de beschaving, wachten de overlevenden van een vliegtuigcrash hoopvol op redding van buitenaf. Velen waren voor de vliegtuigcrash op een punt in hun leven waar ze zich verloren waanden. Meer zelfs, ze waren op de vlucht, Kate in het bijzonder. De aflevering waarin haar verleden wordt uitgespit, heet dan ook born to run. Allen zijn ze op de vlucht, tot hun vlucht letterlijk en figuurlijk crasht.

We should all be able to start over

De vliegtuigcrash wist hun verleden en stelt zo hun persoonlijk geheim veilig. Het eiland zelf doet er een schep bovenop: het geneest een terminaal zieke en laat de lamme Locke terug lopen. Allen zijn heel even net zo onbeschreven als het sneeuwwitte strand waarop ze gecrasht zijn. Een unieke kans om zichzelf her uit te vinden, dient zich aan. De titel van de derde aflevering is daarom Tabula Rasa: schone lei. Jack drukt het als volgt uit: Three days ago we all died. We should all be able to start over.

Op deze manier wordt gevangenschap eigenlijk een bevrijding. Locke zegt al snel: Don't tell me what I can't do! Nu hij terug kan lopen, denkt dat hij alles aankan. Rousseau - al 16 jaar op het eiland - heeft het echter nog steeds niet begrepen: You've only got three choices: run, hide... or die. Hier behelst Lost ook een beetje een maatschappijkritiek It's only after we've lost everything, that we're free to do anything (Fight Club). We moeten de beschaafde wereld met al haar comfort loslaten om terug vrij te worden. Is dit niet wat velen van hen reeds van in het begin voelen: de redding komt niet van de buitenwereld, maar van binnenland, van het eiland zelf?

Back home, I'm worth a hundred and sixty-four million dollars

Lost is enkel in een eerste laag wat maatschappijkritisch. Wie verder schilt, ziet dat het eiland symbool staat voor wat ‘binnenin’ gebeurt, voor de menselijke natuur. De crash heeft eenieders reis daarbuiten - doorheen ruimte en tijd - afgebroken en het eiland heeft die omgezet in een reis naar binnen. Het eiland is een beeld, een metafoor voor onze binnenkant, de emotionele jungle in elk van ons. Zo zegt Hurley: Back home, I'm worth a hundred and sixty-four million dollars. Op het eiland staan cijfers van een lottobiljet niet langer gelijk aan geld, maar wel aan het ‘lot’. Het eiland is ons onderbewustzijn, daar waar onze diepste angsten gillend, brullend en ongrijpbaar loslopen. Er is geen moeilijker opdracht voor de moderne mens dan stil te staan en de reis naar binnen aan te vatten, zonder geld, zonder hulp van buitenaf. Hurley heeft het begrepen: ... that thing in the woods? Maybe it's a monster. Maybe it's a... pissed off giraffe, I don't know. The fact that no one is even looking for it? Yeah, that's weird. Het eiland maakt het onmogelijk nog te vluchten. Het maakt de confrontatie met zichzelf onvermijdelijk: chassez le naturel et il revient au galop.


Recensies Browse door alle besprekingen

RATINGS Beste Films

PollGeef Ons Uw Mening

Welke van deze Hollywood A-listers vind jij de beste?
 

LINKSVolg ons hier

peterblog

thomasblog

hermanblog